Gelug- ja bodong-traditiot
Gelug-traditio
Atishan perustama kadampa-traditio oli suora inspiraation lähde Je Tsongkhapan (1357-1419) perustaman Gelug-tradition kehittymiselle. Je Tsongkhapa syntyi Tsongkhan alueella Amdon maakunnassa. hän sai kolmevuotiaana täyden maallikkovihkimyksen neljänneltä Karmapalta Rolpey Dorjelta. Seitsemän vuotiaana hän sai opettajaltaan Chöjey Dhondup Rincheniltä noviisilupaukset ja nimen Lobsang Drakpa. Jo nuorena hän sai monia opetuksia ja vihkimyksiä. Tshonkhapa matkusteli paljon etsiessään tietoa ja hän opiskeli kaikkien olemassa olevien traditioiden mestarien johdolla. Opiskelujensa ja opettamisensa lisäksi Tsongkhapa oli pitkissä mietiskelyretriiteissä. Tsongkhapa opiskeli yli sadan opettajan johdolla, harjoitti laajasti ja opetti tuhansia oppilaitaan pääasiassa Keski- ja Itä-Tiibetissä.
Lisäksi hän kirjoitti suuren määrän kirjoja. Hänen tärkeimpiä teoksiaan ovat: Polun vaiheiden suuri selitys, Tantrojen suuri selitys, Kaunopuheisuuden ydin selittävistä ja täsmällisistä opetuksista, Suhteellisuuden ylistys, Guhyasamajan viiden vaiheen selkeä selitys ja Kultainen rukousnauha.
Tsongkhapa perusti vuonna 1409 Gandenin luostarin, yhden Tiibetin tärkeimmistä gelugpa-luostareista. Nykypäivään jatkuneen tradition muodollinen johtaja on Gandenin valtaistuimen 101. haltija kunnianarvoisa Khensur Lungri Namgyel. Gelug-traditiossa on erityspaino etiikalla, kuten luostarikurissa ilmaistaan uskonnollisen koulutuksen ja harjoituksen ihanteellisena perustana. Näin ollen suurin osa gelugpa-lamoista on munkkeja ja maallikko-opettaja on harvinaisuus. Lisäksi Gelug-traditio pitää perusteellista oppineisuutta edellytyksenä rakentavalle mietiskelylle. Tästä syystä sekä sutran että tantran opetuksia analysoidaan tiukasti dialektisen väittelyn kautta. (Lähde: Bodhi Melong, numero 9)
Bodong-traditio
Bodong Panchen Chokley Namgyal oli yksi huomattavimmista oppineista
1400-luvun Tiibetissä. Hän oli laajakatseinen filosofi, kirjailija,
runoilija, näytelmäkirjailija, elämäkerrankirjoittaja, lääkäri,
taidemaalari, arkkitehti, astrologi ja henkinen opettaja. Chokley
Namgyalin tärkeimmän teoksen nimi on De-nyid due-pa. Se sisältää
135 osaa, joista jokaisessa on 500 kaksipuoleista sivua. Traditio sai
hänen mukaansa nimen Bodong. Hän oli yksi 1. Dalai-laman opettajista.
Ensimmäinen Dalai-lama sai häneltä monia opetuksia ja voimansiirtoja.
Bodong Panchen Chokley Namgyal antoi ensimmäiselle Dalai-lamalle nimen
Kaikkitietävä. Kaikilla Dalai-lamoilla on ollut tämä arvonimi. 14.
Dalai-lama sanoo tämän olevan yksi niistä syistä, miksi hän tuntee
voimakasta velvollisuutta elvyttää ja tukea traditiota.
5. Bodong-traditiossa on lukuisia parannusharjoituksia, joiden
elvyttäminen olisi suureksi hyödyksi monille aistiville olennoille.
Lähde: Geshe Pema Dorjee: Bodhi Melong numero 3